Plakater og informasjonsmateriell på Studentsenteret
PlaP
Plakatopphenging på Studentsenteret
På studentsenteret finnes det fire plakattavler, alle i 2. etg. To av dem finnes i vrimlearealet under egget, og to av dem i gangen over bassenget. Plakattavlene i vrimlearelet er forbeholdt studentorganisasjoner,
Her finner du felles retningslinjer for hvilke organisasjoner og andre aktører som skal få bruke UiBs eiendommer til å formidle informasjon til UiBs studenter og hvordan bruken skal foregå.
Reglene regulerer de forskjellige former for informasjonsspredning, profilering, stands, salg, reklame, vervingsarbeid og lignende bruk som foregår på UiBs eiendommer.
Hvor gjelder reglene?
- Vrimle- og fellesarealer inne i byggene
- Utendørsarealer knyttet til byggene
- Reglene gjelder også når aktører for informasjonsspredning og lignende bruker andre arealer.
Hvem gir tillatelse?
- Studentorganisasjoner ved UiB godkjent av Kulturstyret skal sende søknad om bruk av arealer og lokaler etter disse regler til det fakultetet som bygget hører inn under. Fakultetet behandler og avgjør søknadene i samråd med studentdemokratiet på fakultetet.
- Søknader fra alle andre organisasjoner skal sendes til Eiendomsavdelingen. Eiendomsavdelingen vil gjøre en vurdering om disse kan godkjennes før søknaden sendes videre til fakultetet for behandling.
- Søknader om bruk av arealer i Studentsenteret og andre bygg som ikke er disponert av fakulteter skal sendes til og behandles av Eiendomsavdelingen. For søknader om bruk av Nygårdsgaten 5 skal Læringsarenaen kontaktes
Alle søkere skal gjøre seg kjent med reglementet.
Studie- eller velferdsrelatert informasjon:
- All informasjon og profilering skal være studie- eller velferdsrelatert.
- Godkjente studentorganisasjoner kan etter søknad få lov til å ha stand eller informere på annen måte. Andre studentorganisasjoner kan etter konkret vurdering gis tillatelse.
- Eiendomsavdelingen har dialog med NSU og Velferdstingets kulturstyre om hvilke organisasjoner som skal gis tillatelse.
- Ideelle og humanitære organisasjoner gis tillatelse når disse er godkjent av kulturstyret. Andre ideelle organisasjoner kan få tillatelse dersom profileringen har sin bakgrunn i samarbeid med UiB.
- Godkjente studentorganisasjoner kan henge opp plakater på tilviste steder uten søknad.
- Tidsskrifter for studenter som kommer ut regelmessig skal fortrinnsvis plasseres på tilviste plasser, og i stativer beregnet for tidsskrifter. Utgiver må selv sørge for å fjerne gamle utgaver når nye plasseres ut.
Salg og kommersiell virksomhet:
- Salg eller annen kommersiell virksomhet er ikke tillat. Dette omfatter også utdeling av reklamemateriell, forbruksvarer, smaksprøver og lignende på utsiden av UiBs bygg.
- Studentorganisasjoner kan likevel ha vaffelsalg og lignende i forbindelse med annen informasjon.
Eksterne aktørers bruk av UiBs areal til informasjon:
- Eksterne aktører kan bare bruke UiBs areal til informasjon i forbindelse med arbeidslivsdager, næringslivsdager og lignende der dette skjer i samarbeid med fakultet og studentorganisasjoner.
- Fakultet/studentorganisasjoner kan ikke fakturere deltakerne for leie av UiBs area. Når UiBs arealer leies ut, skal dette faktureres av Eiendomsavdelingen.
- Arrangør av Arbeidslivsdager, næringsdager og lignende kan likevel ta inn deltakeravgift som inkluderer plassering av stand. Det forutsettes at studentorganisasjoner gjør dette i samarbeid med fakultetet. Det kan ikke tas inn deltakeravgift i andre tilfeller knyttet til informasjonsspredning.
Sanksjoner:
- Organisasjoner eller andre aktører som opptrer uten tillatelse eller i strid med reglene kan vises bort. Materiell kan bli fjernet for uvedkommende organisasjons/aktørs regning.
- Fakultetene og studentdemokratiet på fakultetet skal kunne håndheve reglene i forbindelse med arealbruk i fakultetsareal som det ikke er gitt tillatelse til. Det samme gjelder arealbruk som ikke er i samsvar med det det er gitt tillatelse til.
Diverse:
- Dersom informasjonsarrangementet krever ekstra renhold, vakthold, assistanse fra driftspersonell skal dette framgå av søknaden. Eventuelle merkostnader ved dette vil bli fakturert arrangøren.
- Eiendomsavdelingen rådfører seg med fakultets-/avdelingsledelsen når det oppstår tvisttilfeller knyttet til disse reglene.
- Stand og lignende skal plasseres slik at det ikke er til hinder for den øvrige virksomheten i bygget. Rømningsveier må ikke blokkeres og organisasjonen/arrangøren må rydde området for papir, materiale og utstyr når standen avsluttes.
Alle som søker om tillatelse til å benytte Studentsenteret for informasjonsspredning skal gjøre seg kjent med reglementet for bruk av lokalet.
Regler:
Plakater og oppslag:
- Godkjente studentorganisasjoner kan henge opp plakater og oppslag på tilviste steder uten søknad. Som godkjente studentorganisasjoner regnes studentorganisasjoner registrert hos Kulturstyret.
- Andre studentorganisasjoner kan søke studentdemokratiets organisasjonskonsulent om å få henge opp plakater.
- Plakater og oppslag om salg av bøker, boligformidling og lignende kan også henges opp på tilvist sted uten søknad.
- Plakater skal være studie- eller velferdsrelatert. Reklame og kommersielle oppslag er ikke tillatt. Plakater av spesiell kulturell interesse, som konserter, teaterforestillinger etc., er likevel tillatt.
- Plakater som kunngjør arrangementer, frister etc. skal fjernes av ansvarlig organisasjon, umiddelbart etter fristens utløp
- I semesterferiene skal alle plakater og oppslag fjernes av organisasjonskonsulentene.
Stands, aviser og annet informasjonsmateriell
- Godkjente studentorganisasjoner kan etter søknad få lov til å ha stand eller andre informasjonstiltak. Søknad sendes organisasjonskonsulenten.
- Andre studentorganisasjoner kan etter konkret vurdering gis tillatelse.
- Organisasjonskonsulenten skal anvise plass. Organisasjonskonsulenten har ansvar for å påse at stands m.m. blir fjernet av de ansvarlige.
- Standbukker og materiell skal ikke bli stående uten tilsyn. Skjer dette vil det bli ryddet bort og ev. kastet, og organisasjonen kan bli nektet å ha stand ved senere anledning.
- Standbukker og materiell skal bl.a. av hensyn til renhold ryddes vekk hver kveld av de ansvarlige for standen og materiellet, selv om aksjonen pågår over flere dager.
- Kommersielle aktører har ikke anledning til å ha stand for å drive salg, reklame eller informasjon i henhold til UiBs “Regler for bruk av universitetets eiendom til informasjonsspredning”. Sammens avdelinger kan bare tillate ekstern profilering innenfor de arealene som Sammen disponerer eksklusivt.
- Ingen stand skal plasseres slik at den hindrer fri ferdsel eller den øvrige aktivitet og virksomhet i bygget. Rømningsveier skal ikke blokkeres.
- Utlegging av aviser og tidsskrift for studenter skal være godkjent av Organisasjonskonsulent og skal legges i stativ beregnet til dette. Utgiver skal sørge for å fjerne gamle utgaver når nye plassers ut.
- Aviser og tidsskrift som ikke er godkjent blir fjernet for utgivers regning.
- Annet studie- eller velferdsrelatert informasjonsmateriell skal plassers på tilviste steder etter organisasjonskonsulentens godkjenning.
Generelt
- Bruk av bord og stoler som hindrer fri ferdsel i vrimleareal og fellesareal er ikke tillat. Bord og stoler skal ikke flyttes fra kantinen eller hentes andre steder for utplassering i fellesareal.
- Bruk av høyttalere, megafoner, musikkinstrumenter og lignende skal i hvert tilfelle godkjennes av organisasjonskonsulenten, etter avklaring med berørte parter. Annen virksomhet eller aktivitet i vrimleareal og fellesareal som medfører støy skal unngås.
- Avfall i forbindelse med stand og lignende skal plasseres i bossrom. Den som har fått tillatelsen har ansvar for dette. Organisasjonskonsulenten ordner med tilgang til bossrom. Organisasjonskonsulenten har ansvar for å organisere nødvendig opprydding i tilfeller der den ansvarlige etter disse regler ikke oppfyller sine plikter. Eventuelle kostnader skal betales av utstiller.
- Organisasjonskonsulenten skal sammen med brannvernleder ha ansvaret for å etablere rutiner for regelmessig oppfølging for å se til at brannsikkerheten blir ivaretatt.
- Når organisasjonskonsulenten ikke er til stede er det idrettssjefen som har ansvaret.
- Studentsenteret skal ha et husstyre som består av representanter fra byggets brukermiljøer og fra Eiendomsavdelingen. Husstyret skal som en del av sine oppgaver også ha ansvar for at disse regler overholdes. – Det skal gjennomføres et årlig møte for bygget (januar): EIA (Renhold, Sikkerhet, Areal). Sammen og Organisasjonskonsulent.
- Reglene over kan revideres ved behov.